Dobbelsteenbingo
Rekendoel bij het spel:
Kies voor een doel dat past bij het niveau van de leerlingen / groep, bijvoorbeeld:
- herkennen van aantal / cijfersymbool
- optellen / aftrekken
- vermenigvuldigen
- een combinatie van optellen/aftrekken en vermenigvuldigen
Materialen
- een speelveld voor elke leerling
- fiches
- dobbelstenen die passen bij het doel
Speel het spel met minimaal twee spelers
Doel van het spel:
De eerste speler die alle vakjes bedekt heeft met een fiche is de winnaar
Het spel:
Bespreek met de spelers welke rekenvaardigheid geoefend gaat worden, bijvoorbeeld optellen en aftrekken in het getalgebied tot 20. Alle spelers schrijven in elk vakje op hun speelveld een getal, de getallen zijn de mogelijke antwoorden die een worp kan opleveren. Elk getal mag maximaal 1 keer voorkomen op het speelveld.
Als de getallen zijn ingevuld mogen de spelers met de dobbelstenen gooien. Bij de variant optellen tot 20, worden 2 10-kantige dobbelstenen met 1 t/m 10 gebruikt.
Als een speler bijvoorbeeld een 7 en een 8 gooit, mogen alle spelers die 15 op hun speelveld hebben staan, daar een fiche opleggen (of afstrepen op hun kaart). Daarna is de volgende speler aan de beurt. Wie het eerst op alle vakjes een fiche heeft is de winnaar van het spel.
Spelvarianten:
Aantallen koppelen aan cijfersymbolen
* Neem voor deze variant:
- voor alle spelers een klein speelveld (6 vakjes)
- 2 dobbelstenen met stippen 1 t/m 6
Tip: deze variant is zeer geschikt voor groep 2. Als leerlingen nog niet zelf de cijfers kunnen schrijven, laat ze dan cijfers stempelen op het speelveld of maak zelf een aantal verschillende speelvelden en lamineer deze, zodat ze vaker kunnen worden gebruikt.
Optellen en of aftrekken tot 12
* Neem voor deze variant:
- voor alle spelers een klein speelveld (6 vakjes)
- 2 dobbelstenen met de cijfers 1 t/m 6
Vermenigvuldigen tafels 1 t/m 10
* Neem voor deze variant:
- voor alle spelers een speelveld (16 vakjes)
- 2 dobbelstenen met de cijfers 1 t/m 10
Je kunt variëren (differentiëren) met de dobbelstenen door:
- een dobbelsteen met 1 t/m 6 en een dobbelsteen met 7 t/m 12 te nemen
- twee dobbelstenen met 1 t/m 6 te nemen
- twee dobbelstenen met 5 t/m 10 te nemen
Vermenigvuldigen tientaltafels / honderdtaltafels
* Neem voor deze variant:
- voor alle spelers een speelveld (16 vakjes)
- een dobbelsteen met 1 t/m 10 en een dobbelsteen met de tientallen 10 t/m 100
Je kunt variëren (differentiëren) met de dobbelstenen door:
- twee dobbelstenen met tientallen te nemen
- een dobbelsteen met tientallen en een dobbelsteen met honderdtallen te nemen
- twee dobbelstenen met honderdtallen te nemen
De uitdager (vermenigvuldigen + optellen of aftrekken)
* Neem voor deze variant:
- voor alle spelers een speelveld (25 vakjes)
- drie dobbelstenen van 1 t/m 10
- zandloper 1 minuut
Spelregels bij de uitdager:
De spelers vullen op hun speelveld getallen tussen 1 en 100 in.
Zodra de zandloper wordt omgedraaid gooit een van de spelers de drie dobbelstenen. Alle spelers proberen binnen de minuut een som met de drie getallen uit de worp door eerst 2 getallen te vermenigvuldigen en vervolgens het derde getal er bij te tellen of er af te trekken.
Voorbeeld: de worp is 3, 5 en 8.
Met deze worp kunnen onder andere de volgende bewerkingen worden gemaakt:
- 4 x 7 = 28; 28 + 3 = 31
- 7 x 4 = 28; 28 – 3 = 25
- 4 x 3 = 12; 12 + 7 = 19
Staat een te maken bewerking op het speelveld, dan mag daar een fiche opgelegd worden.
Is de minuut nog niet om en lukt het om binnen de tijd nog een bewerking te maken met een uitkomst die op het speelveld staat? Dan mag daar ook een fiche opgelegd worden.
Winnaar is de speler die als eerste alle vakjes met fiches bedekt heeft.
Download de speelvelden
speelveld dobbelsteenbingo 9 vakken
speelveld dobbelsteenbingo 16 vakken
speelveld dobbelsteenbingo 25 vakken