logo

Spelen met letters in groep 3

Geplaatst op 26 augustus 2018

Veel leerlingen kennen bij de start in groep 3 al meerdere letters. Als leerkracht van groep 3 krijg je vaak van de leerkracht van groep 3 door welke leerlingen welke letters kennen of misschien zelfs al kunnen lezen. Op basis van die informatie wordt er vaak bepaald hoe er gedifferentieerd gewerkt gaat worden in de aanvankelijk leesmethode.

Bij de start in groep 3 is het zeker leuk en zinvol om de leerlingen zelf te betrekken bij de letterkennis en/of de mate waarin ze kunnen manipuleren met letters en zelf al woorden en zinnen kunnen maken.

In deze blog vind je een aantal activiteiten die je leerlingen kunt laten doen waarbij ze zelf inzicht geven in hun letterkennis en eventuele leesvaardigheid.

Letterspelmat

  • Laat de leerlingen naar letters springen die ze al kennen. De letters die ze kennen en hebben gesprongen mogen ze schrijven of stempelen op een papier of in een eigen ‘letter/woorden-schriftje’.
  • Leerlingen die dat kunnen springen woorden, deze woorden kunnen geschreven of gestempeld worden in een eigen schriftje.
  • Leerlingen die woorden kunnen maken, mogen deze woorden op kaartjes schrijven. Ze lezen een woord voor aan een andere leerling en deze springt het woord. Daarna wisselen de rollen.

Voor meer tips over het gebruik van de letterspelmat: https://www.jufjanneke.nl/wordpress/speltip-de-letterspelmat/

Letterstempels (groot)

  • Geef de leerlingen briefjes van 8 cm bij 8 cm, bij voorkeur op wat dikker papier. Alle letters die ze kennen mogen ze op een briefje stempelen. Deze letters gebruiken ze om zelf woorden te maken, die ze kunnen neerleggen met hun eigen letters.

Tip:
laat alle letters twee keer stempelen, ze kunnen dan meerdere woorden in een keer leggen.

  • Laat een doosje vouwen of een bestaand doosje versieren, waar ze hun eigen letters in kunnen bewaren.
  • Laat een naamkaartje maken voor op het doosje, bijvoorbeeld met de Minos letterstempels.

Magneetletters

  •  Leerlingen die al korte zinnetjes kunnen maken en dus ook al enigszins kunnen lezen, zullen minder gemotiveerd zijn om te stempelen. Vaak vinden ze dat het teveel tijd kost in relatie tot hetgeen ze willen ‘schrijven’. Met de magneetletters kunnen ze sneller woorden en korte zinnetjes maken.
  • De magneetletters zijn mooi van uiterlijk en lenen zich goed om je ‘mooiste’ woord of een nieuw woord dat je hebt gemaakt of geleerd te leggen. Maak eens een foto van een ‘mooi’ of nieuw woord, de foto kunnen de leerlingen in hun eigen letter/woordenschriftje plakken.

Siliconen alfabet

  • De siliconen letters zijn geschikt om met verf te bewerken. Schilder de achterkant van de letter en stempel er mee, zo kun je je eigen gekleurde letters en woorden maken.
  • De siliconen letters zijn ook geschikt voor in de zandtafel. Met de letters kun je afdrukken maken in het (iets natte) zand. Het lijkt nu of je woorden schrijft op het strand …
  • Gebruik de siliconen letters ook eens op de lichttafel.
  • Neem de siliconen letters mee naar buiten en leg ze op het plein. Geef er verschillende opdrachten bij, zoals:

– loop naar de eerste letter van je voornaam / achternaam
– ga naar de laatste letter van je naam
– gebruik in combinatie met kaartjes met afbeeldingen (bv van het thema); kijk welk woord bij het plaatje hoort en loop naar de eerste letter van het woord

Koffertje

Het kartonnen koffertje kan naar eigen inzicht worden versierd.

  • Letterkoffertje:

Stop een nieuwe letter in het koffertje (je kunt hiervoor bijvoorbeeld de acryl of siliconen letters gebruiken). Bedenk met de leerlingen woorden met deze letter en schrijf een aantal woorden op strookjes (laat eventueel een leerling een tekening van het woord erbij maken) en laat de leerlingen een aantal voorwerpen zoeken in de klas die beginnen met de letter in het koffertje. Leg de woorden en de gevonden voorwerpen op de lettertafel in de klas. Het koffertje mag aan het eind van de dag met een leerling mee naar huis. Deze leerling mag thuis nog 2 of 3 voorwerpen zoeken die met de letter beginnen en in het koffertje mee naar school nemen. De meegenomen voorwerpen komen op de lettertafel. De volgende dag mag een andere leerling de koffer mee.

Als er een nieuwe letter (klank) bij komt, gaat die in de koffer enz. De koffer rouleert zodanig dat alle leerlingen de koffer minimaal een keer mee naar huis hebben gehad.

  • Verhalenkoffer:

Stop in de koffer regelmatig een tekst (bijvoorbeeld passend bij het thema) die je met de leerlingen gaat lezen.

  • Aan het eind van de tekst kan eventueel een opdracht voor de leerlingen staan (bijvoorbeeld om een tekening erbij te maken, een gedichtje te schrijven).
  • Wissel de soort teksten af, denk daarbij aan verhaaltjes, een gedicht, een elfje, een recept, enz.
  • Daag leerlingen uit om zelf teksten (of tekeningen waar ze bij kunnen vertellen) voor de verhalenkoffer te maken).

Story Cubes

De Rory Story Cubes zijn zeker ook in groep 3 goed te gebruiken.
Bedenk met de leerlingen verhaaltjes bij de dobbelstenen, laat er tekeningen van maken en bekende woordjes erbij schrijven of stempelen.
Lees een uitgebreide beschrijving over de mogelijkheden van de Story Cubes in een eerder geschreven blog: https://www.wizz-spel.nl/rorys-story-cubes/

De genoemde materialen in deze blog zijn verkrijgbaar bij Wizz Spel: https://www.wizz-spel.nl/

Tip:
In ‘Het grote vouwboek’ van Janet de Vink (de vouwjuf) vind je voorbeelden van alle letters.
De leerlingen kunnen met behulp van de voorbeelden bekende letters en/of bijvoorbeeld hun naam vouwen.

Wizz Menu